Våra underbara kissar

Systararna Sötis & Sötnos. Köpte vi några månader erfter att vi flyttat i hop. Egentligen skulle vi bara fått sötis då sötnos var tingad. Men de ringde dagen efter vi hämtat sötis och sa att vi får sötnos med får de ville att de skulle få växa upp tillsammans.Vilket de gjort sida vid sida första åren låg de alltid tillsammans samt  busade med varandra.


Sötis är den mörka katten som även kallas Blondie.Helt enkelt för att hon är lättlurad.Men hon är väldens goaste.Hon älskar allt som går att äta så snart blir vi tvugna att banta ner henne. Hon har alltid vägt lika mycket som sin syster men senast vi vägde henne inför avmaskningen så vägde hon 5,5kg och Sötnos 4,9kg så det blir light torrfoder för henne.Hon har alltid varit den som råkat ut för saker. Hon sprang bort för ca 5,5 år sedan och var borta i 3 veckor.Vi hade gett upp hoppet om henne när en granne ringde och frågade om vi sett att sötis var i vår trädgård. Vilket vi inte hade så grannen tog in henne till sig tills patrik kom hem. Själv var jag på väg till Korfu med min familj och fick samtalet när vi landat. Jag blev överlycklig kan inte beskrivas med ord. Sötis var jätte tunn och hade långa klor så troligtvis hade hon blivit instängd någonstanns. Vi bodde i lägenhet på den tiden och det fanns många garage och förråd i närheten.Patrik beskrev henne som den mest keliga katten i världen då hon kom hem igen. Hon ville inte lämna patrik ur sikte och skulle gosa hela tiden.
 Sedan dess går hon inte långt från oss när hon släpps ut. Efter det fick hon 3 kattungar. 2 av dem träffar vi än i dag då mina föräldrar har en och mina svärföräldrar den andra. Den tredje bor någonstanns i söderköping. Hon skar sig på en proslins skål när hon välte den sen har hon blivit uppgagad i ett träd av en hund och slet av sig 3 klor ända in i pulpan. Hon har haft navelbrock som opererats men misslyckades så hon började blöda från såret när vi kom hem. Så det har blivit många vetrinär besök för hennes del och hon tycker inte om att åka dit. Hon börjar svettas om trampdynorna och dregla.
Sötnos Är vår lilla egna Madonna eller Donna. Mycket bestämd av sig och väldigt fin i kanten. Det är bara viss mat som passar och det hon inte tycker om visar hon genom att skrapa med tassen.Hon protesterar och säger till när det är någon hon vill tex,gå ut eller få mat.Hon älskar att jaga och är den som står för jagandet av djur. Senaste fångsten var en snok på min matsals matta. Matte var inte så glad då hon hatar ormar.

Sylvester skulle ha blivit avlivad om vi inte tog hand om honom. Så han kom till oss 8 veckor gammal. Syrran försökte få mamma och pappa till att ta honom när hon bodde hemma men de ville inte ha någon mer katt.Så hon tog katten från dem som skulle avliva honom och hem till mamma och pappa och sen ringde hon efter mig. Jag fastnade för honom direkt. Han hade klättrat upp i en påse som hängde på dörren och tittade upp med sitt lilla huvud med jätte lika öron.Han har varit världens goaste katt. Han har legat mellan våra kuddar och ska alltid kela med oss innan vi somnar och sen när väckarklockan går i gång. Patrik har nästan kommit försent för att han gosat med honom. Vill alltid buffa en massa mot ansiktet och ligga så högt ut på bröstet/ halsen som han kan. Gud va jag saknar honom!! Jag hoppas och ber för att han ska komma hem. 9 dagen utan sylvester och det känns sjukt jobbigt


Enya hittade jag på en återvinningsstation. Hon var jätte tunn med en stor uppsvälld mage.Hon skrek hjärtskärande efter mat och försökte hoppa in i bilen. Så jag kunde inte lämna henne där. Har aldrig sett en katt uppskatta mat som hon när vi kom hem. Hon pep hela tiden medans hon åt maten. När vi avmaskade henne visade det sig att hennes mage var uppsvälld av mask. Inte så konstigt att hon inte mådde bra och inte heller betede sig som en kattunge ska. Massa sår på magen och fullt  med öronskabb. Efter 2 veckor började hon leka förfullt och magen var normal igen.

 Efter efterlysning visade det sig att hon kom från en övergiven ladgård. Hon drevs troligtvis därifrån för att hon inte hittade mat. Hon är runt 4-6 månader och de som ringde och sa att de hade henne för att jaga råttor i ladgården hade inget i mot att vi behöll henne. Aldrig att hon hade fåt komma tillbka dit igen. I ett tomt stall och ingen mat. Så nu bor hon med oss,avmaskad,vaccinerad,försäkrad och ska i vår bli id märkt och kastrerad i vår innan hon får gå ut. Nu lekarhon som en kattunge ska och är mycket kelig.












Kommentarer
Postat av: Hedda

Men gud vilka söta katter.

Jag har haft en hund och katter som liten.

Men det är verkligen nått speciellt med katter.

Skaffar jag en katt i framtiden ska jag döpa den till Petruska. haha.

2008-10-29 @ 18:23:50
URL: http://thefreshmakers.blogg.se/
Postat av: malinm

Så fina katter!

2008-10-29 @ 18:29:34
URL: http://malinm.se
Postat av: Pernilla

Söta kissar! Vi har en dam vid namn Agnes här hemma. Vilken dag som helst väntar hon smått, spännande!

Kram

2008-10-29 @ 22:06:37
URL: http://www.frnkojatillslott.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0